Mijnbouw

13 september 2023 - Zons, Duitsland

Vandaag eerst naar het mijnbouwmuseum in Bochum. Daar is een stukje mijn nagebouwd (2,4 km lengte, 20 meter onder de grond). Er is een uitgebreide rondleiding. We verstaan de helft niet vande aardig duitse gids,maar net genoeg om te snappen waar het over gaat. Iets met kolen en onder de grond. Het museum bevat een indrukwekkende hoeveelheid materiaal en toelichting.We zijn wel een tijdje zoet om alles te bekijken.

In de middag bezoeken we nog een echte mijn. Dit keer de Zeche Zollern. Gebouwd als model mijn in 1889-1904. Bovengronds destijds veel aandacht voor de architectuur. Het geheel heeft de uitstraling van een soort kasteel gekregen. Ook hier en daar uitingen van Art Nouveau.

Nadat we hier ook weer een tijdje hebben rondgelopen, is het wel weer klaar met het industrieel erfgoed. We zoeken tot slot nog een lekker restaurantje uit in het naast de camping gelegen middeleeuwse stadje, want ja, dat is er natuurlijk ook nog, een middeleeuws stadje.

Morgen vertrekken we vanuit het Ruhrgebied en nog wat verder richting huis.