Hoofdstad van een keizerrijk.

26 augustus 2023 - Wenen, Oostenrijk

We doen het rustig aan vanmorgen. De temperatuur is al aardig aan het oplopen. Het gaat zo'n dertig graden worden. Dat valt mee. Eerst maar even naar de Spar. Water en melk halen. we zijn wat beter thuis in het OV van Wenen en  plannen een een kort stukje metro en daarna de tram om bij het Hundertwasser huis te komen. Deze kunstenaar/schilder/architect hield van kleurrijke organische vormen. Het door hem ontworpen gebouw wijkt in alles af van haar omgeving. Alsof er zomaar een struik met bloemen tussen de verder saaie huizengevels is gegroeid.

Hundertwasser haus

Hundertwasser haus

Bijzonder. We pikken en passant nog even een geocache op, op het zeer drukke pleintje. Niet moeilijk te vinden, maar wel een uitdaging om hem te openen met zoveel mensen om je heen.  Nonchalance is de sleutel. Niemand kijkt verder op of om. Behalve die ene mevrouw die ons op de schouders tikt... Zij was op zoek naar de cache en kon hem niet vinden! Dankbaar zet ze haar naam op de logrol. Na een beetje zwerven in de buurt nemen we de tram terug richting het centrum. Daar wandelen we nog een stuk van een wandelroute uit onze gids. We komen terecht in kleine straatjes, bijzondere gebouwen en kerken.

Jezuitenkerk

Die zijn er veel in Wenen. Vooral uit de 19e eeuw, de hoogtijdagen van het Keizerrijk. De geest van Franz Josef is nog zeer nadrukkelijk aanwezig. Dat geeft  de stad een wat belegen, ouderwetse sfeer.

Graaf Radetzky

Aan het eind van de middag besluiten we dat we als rechtgeaarde toeristen een bezoek aan het Prater niet mogen missen. Dat blijkt de kermis te zijn die je ervan mag verwachten: achtbaan, splash, kindertreintje, the works. En natuurlijk het iconsche reuzenrad

Prater, reuzenrad

dat onder ander een kleine rol speelde in een van de James Bond films (welke film? Het antwoord volgt morgen). Het kermisgedeelte is maar een klein stukje van een verder groot en rustig park. We wandelen er doorheen en vinden een restaurant dat ons wel aanstaat. Daarna keren we met tram en metro weer terug naar de camper.  Het is nog steeds droog. De meteo verwacht dat de temperatuur vannacht gaat dalen tot 20 graden. Welterusten!

1. Sim:
    27 augustus 2023
    Wat leuk dat jullie op deze manier een stad bekijken. Zo heb je geen gids nodig om toch genoeg ervan te zien..
  2. Jan en Hanneke:
    27 augustus 2023
    leuk verhaal, lijkt mij leuk om Wenen ook eens te bezoeken.
    Jullie weten ook steeds weer mooie dingen te vinden.
  3. Freerk en Mirjam:
    27 augustus 2023
    Het is een bijzondere stad. We doen ons best om elke keer weer wat te bedenken
  4. Marjanne:
    3 september 2023
    Het is inderdaad een leuke stad, voor ons al lang geleden dat we die bezochten maar leuk om de foto's te zien.