I'm working in a coal mine ...

12 september 2023 - Zons, Duitsland

We pakken nog net het staartje van de ochtendspits in het Ruhrgebied mee. We zijn op weg naar Essen. Daar staat de Zeche Zollsverein. Een voormalige kolenmijn met bijbehorend industrieel complex. Met name een grote cokesfabriek maakte hier deel van uit.

Het woord Zeche staat voor kolenmijn en de Zollverein was eind 19e een douane unie net zoiets als later de Europese gemeenschap voor kolen en staal, maar dan ruime een halve eeuw eerder en alleen een economisch samenwerkingsverband van Duitse staten.

Vanaf 1851 tot 1986 was de mijn aktief. Daarna was het met de kolen en staal economie gedaan. De mijn werd gesloten. Er was nog even sprake van het exporteren van de cokesfabriek  naar China maar dat is er nooit van gekomen. De mijn lag er jarenlang verwaarloosd bij. Niks doen was waarschijnlijk goedkoper dan afbreken en de boel saneren. Op een gegeven moment ontstond er belangstelling voor de industriele monumenten in het Ruhrgebied. De Zeche Zollverein in het Ruhrgebied werd uiteindelijk UNESCO wereld erfgoed.

In een deel van het complex zit tegenwoordig het Ruhrmuseum. Daar brengen we een paar uur door. Een mooie tentoonstelling met veel aandacht voor alle bijkomende aspekten die bij de mijnbouw komen kijken zoals o.a. de arbeiders, de wereldoorlogen, de natuur, huisvesting, culturele leven, sport. En dat alles tegen het decor van een gigantische fabriekshal-achtige ruimte.

In een ander gigantisch groot industrieel gebouw is het red dot museum gehuisvest. Ook daar nemen we ruim de tijd voor. Hier een overzicht van allerlei voorwerpen die een design award hebben gekregen.  Blijkbaar een soort wisselende tentoonstelling, want het zijn vooral producten met een award voor 2023. De variëteit is groot, van badkamers, tot fietsen, van meubels tot van alles met een stekker. We vonden het zeer de moeite waard.

Tegen zessen doen we nog even snel boodschappen voor het avondeten. Om half zeven zijn we weer 'thuis'. Dan begint het stevig te regenen. We hebben geluk gehad; de hele dag was het mooi en zonnig weer.  We eten lekker droog binnen en laten het ons goed smaken!

1. Erwin:
    13 september 2023
    Daar ergens moet ook nog zo'n gigantische kolengraafmachine staan.