Parkeer perikelen

1 september 2023 - Passau, Duitsland

We beginnen voor de verandering maar eens met wat regen. We staan achterop een prachtig grasveldje, ondergrond vette klei. De eigenaresse vertelde gisteren dat het hier een week eerder nog blank had gestaan. We kijken  elkaar even aan en binnen 5 minuten staan we op het asfalt voor de slagboom. Geen zin in lastige slippartijen op het mooie grasveld. Ons ontbijt nuttigen we op het parkeerterrein van de supermarkt met super verse broodjes en uitzicht over de Donau. Ondertussen klaart het weer alweer op en breekt de on door. Zestig kilometer later zijn we in Passau. Mooie stad volgens de gidsen. Veel parkeergelegenheid ook. Alleen .... allemaal parkeergarages. Daar past onze bus niet in. Nadat we vijf keer hetzelfde rondje met enige varianten door de stad hebben gereden, zijn we een uur verder. We geven het op. We rijden via een brug over de Inn de stad uit en ineen is daar het perfekte zijstraatje waar we makkelij kunnen parkeren. Niet eens zo ver van het centrum.

En inderdaad Passau is een mooi stadje. De "must see" is de plek waar drie rivieren bij elkaar komen. de Inn en de Ilz stromen hier in de Donau. Je kunt mooi zien hoe de drie verschillend gekleurde rivieren zich vermengen. Aldus de gidsen. Helaas, na de overvloedige regenval in deze regio overheerst er maar één kleur: bruin. Vooral bij de Inn kun je goed zien hoe hoog het water gestaan heeft., met hier en daar wat restanten van kleine overstromingen. De schade is gelukkig klein. Het zonnetje is ondertussen stevig doorgebroken, het wordt zelf warm!

Nog geen twee kilometer van onze parkeerplaats  is een CP, dat wil zeggen een parkeerterrein bij een restaurant. Het is ruim buiten de stad met een mooi uitzicht dus helemaal goed. Overnachten is gratis. De camper etiquette schrijft voor dat je er dan wel gaat eten.  Dar is geen straf. We genieten van een heerlijke wiener schnitzel volgens klassiek recept; hij hangt ruim over de rand van het bord.

We genieten nog even van een lekker avondzonnetje en spelen nog een een paar potjes Rummikub voordat we naar bed gaan.

1. Kirsten Seugling-Bouwman:
    1 september 2023
    Leuk om jullie belevenissen iedere dag te lezen. Klinkt als weer een prima dag. Echt vakantie! X
  2. Beatrice:
    1 september 2023
    Parkeren is inderdaad een dingetje. Inderdaad iets buiten het centrum in de woonwijk lukt het vaak wel!🚐
  3. Ron:
    1 september 2023
    Leuk zo'n concept van gratis overnachten en dan een heerlijke schnitzel te moeten nemen!
    Lieve groet.
    We zijn weer thuis.
  4. Jan:
    1 september 2023
    Ja van parkeerprobleem hebben wij ook genoeg voorbeelden. Vaak parkeerterreinen met zo’n bovenlat tot 2.00 meter. Dan maar wat verder de buitenwijken in. Succes verder, mooie omgeving in ieder geval!