Boek lezen? Keuzestress!

27 augustus 2023 - Wien, Oostenrijk

De dag begint met een stralende zon. Hadden we gisteren nog onze regenjas voor niks meegesjouwd, vandaag besluiten we om hem lekker thuis te laten. We doen pok vanmorgen weer op ons gemak. We nemen de tram de stad in en al snel strijken we neer bijeen koffietentje in een stadspark. Vandaar is het  een klein stukje lopen naar het Wiener Secession gebouw. De Wiener Secession is de lokale variant van de Art Nouveau / Jugendstil. De Secession is o.a. zwaar beïnvloed door Gustav Klimt wat aan dit gebouw goed te zien is.

Wiener Secession

We slenteren verder richting de Hofburg en vinden een lekker lunchterras. We genieten van de stroom toeristen die aan ons oog voorbijtrekt. Dan wordt het tijd om naar de Prunksaal van de Österreichische Nationalbibliothek te lopen. We hebben daar een rondleiding gereserveerd. En een pronkzaal is het.

Prunksaal

De barokke pracht spat je tegemoet. Gebouwd in 1722 in opdracht van keizer Karel VI (1685 -1740). Zijn toenmalige bibliotheek was te klein of zoiets. Tegenwoordig bevat deze zaal rond de 200.000 boeken uit de jaren 1501–1850. De ander 7,8 miljoen van na 1850 zijn elders ondergebracht. We krijgen een interessante en uitgebreide rondleiding.

Buiten is het ondertussen lekker fris geworden. We lopen richting Stadhuis en komen op een soort semi permanent filmfestival terecht met tientallen eetkraampjes en een supergroot filmdoek. We hebben niet echt belangstelling voor een of ander uitvoering van Richard Strauss‘ „Ariadne op Naxo", maar de eettentjes trekken ons wel. Ook hier weer veel publiek om lekker naar te kijken. Rond acht uur zijn we weer thuis. We verzorgen de camper (vuil water eruit, schoon water er in, toiletcassette  legen). Hoeven we dat morgen meer te doen.

We hebben geluk, het is nog steeds droog. Straks nog maar even goed de weersverwachtingen bekijken. In het westen (wij zitten in oosten) verwachten ze code rood. Hier lijkt het mee te vallen. We gaan het zien! Morgen wacht eerst nog een bezoek aan Paleis Schönbrunn en daarna verlaten we Wenen.

1. Beatrice:
    27 augustus 2023
    Er is veel te zien in Wenen. Veel plezier!
  2. Marjanne:
    3 september 2023
    Wat een mooie stad is het toch.