Afspraak met Sisi

28 augustus 2023 - Arnsdorf, Oostenrijk

We staan bijtijds op, want we hebben om half twaalf een afspraak met Sisi, de voormalige keizerin van Oostenrijk. Dat wil zeggen, we hebben een reservering om paleis Schonbrunn te bekijken. Iets kleiner dan Versailles, maar toch nog steeds een indrukwekkend gebouw. Het was eeuwenlang de zomerresidentie van de Habsburgse keizer, maar toch vooral bekend van keizer Frans Josef en zijn vriendinnetje Elizabeth van Beieren. Sisi voor vrienden en Sissi voor filmliefhebbers. We volgen een audiotour door een veertigtal kamers. Rijk versierd, veel in Rococo stijl, maar het deed niet overdreven aan.  In de tour veel aandacht voor het dagelijks leven van Frans Jozef en Sissi. Dat  moet ondanks alle luxe geen echt vrolijk leven geweest zijn. Hun huwelijk  verliep stroef. Uiteindelijk kwam ze nog maar nauwelijks naar Wenen en was ze veel op reis. Sisi was vooral ongelukkig, had een bemoeizuchtige schoonmoeder, had anorexia, last van een strak en stijf hofleven. En dan nog de nodige tragedies. Vanuit het perspectief van Franz-Jozef: broer ge-executeerd door Mexicaanse revolutionairen, zoon pleegt zelfmoord, vrouw doodgestoken door Italiaanse anarchist, neef en troonopvolger Franz-Ferdinand vermoord door nationalist, wereldoorlog verloren. Hoewel hij dat laatste zelf niet meer heeft meegemaakt. Hij overleed in 1916.

We lopen na de rondleiding nog een stuk door de paleistuin op zoek naar een geocache die verstopt zit bij het keizerlijke toiletgebouwtje helemaal achterin de tuin. Recentelijk nog verbouw voor 400.000 euro. Maar het toilet is dan nu wel publiek toegankelijk.

We verlaten Wenen. Een bijzondere stad. We zetten koers naar de Donau en rijden door een golvend akkerland. Op weg naar de Stift Melk. Een half uur vóór we bij de abdij zijn stoppen we voor de nacht. De camperplaatsen zijn hier dungezaaid, maar deze ziet er in de app veelbelovend uit. Het is een prima CP. Klein, een twintigtal plaatsen, en  gelukkig geen kale asfaltvlakte. We koken vanavond zelf. Dat is ook wel weer lekker na drie avonden uit eten in de grote stad.

En dan is er uiteindelijk toch regen. Niet overdreven, de druppels tikken gezellig op het dak. De temperatuur is stevig gezakt naar een graad of 12, 13. Dat wordt lekker slapen!

1. Jan en Hanneke:
    28 augustus 2023
    Weer een leuk verslag tevens geschiedenisles. Leuk om met jullie mee te reizen. Groetjes J&H
  2. Ron:
    29 augustus 2023
    Wat een mooi dagje en een mooi verhaal. Het is idd een prachtig slot. Lang geleden waren we ook daar. Het moet op doorreis naar Hongarije zijn geweest in een geleende Panda :-)
  3. Marjanne:
    3 september 2023
    Een leuk verhaal, vult mijn herinneringen mooi aan.